Amazonas
Amazonas music broadens horizons and the sound is like nothing ever heard before.
An unexpected, freeing adventure in a landscape without limits.
Amazonas "Deep talk"
Anders Kjellberg - drums
Annika Törnqvist - bass
Thomas Gustafsson - soprano
Biggi Vinkeloe - flute, alto
ALL ABOUT JAZZ: Seasoned Swedish quartet Amazonas stood out as the real deal from the fusion acts which dominated the Showcase Stage: excelling at loose structure and good-natured interaction, above all between Biggi Vinkeloe on alto saxophone and flute and Thomas Gustafsson on soprano. Their set evolved seemingly organically from a loosely structured beginning, taking unexpected twists and turns along the way, so that it was satisfyingly hard to tell what if any portions were scripted.
Gustafsson invoked a folky lyricism in his slowly uncoiling soprano runs incorporating microtones and slurred notes, while Vinkeloe took her time to build momentum as she paused between phrases on alto, hitching slight blues infusions to her insistent figures, over a deliberate stalking tattoo from drummer Anders Kjellberg and electric bassist Annika Törnqvist. But it was the voluble interweaving of the two reeds, occasionally recalling Steve Lacy in their nagging reiterations, along with Törnqvist 's pulsating basslines which gave the band its distinctive flavor.
John Sharpe (writer, All About Jazz, from United Kingdom)
I’ve known Swedish saxist Biggi Vinkeloe for many years, both live in New York (here at DMG a couple of times), as well as on more than a dozen discs with other Europeans (Peter Kowald & Barre Phillips), Downtowners (Steve Swell & Ken Filiano) and Bay Area’s best (Donald Robinson & Damon Smith). The other members of this Swedish quartet I know less well but have worked with some names I recognize: Mr. Gustafsson (with Bengt Berger), Mr. Kjellberg (Don Cherry & Louis Sclavis). Bassist Annika Tornqvist is the only name I don’t recognize.
The first time I listened to this disc a few weeks ago, I marveled at how strong it was/is. Starting off with Ms. Vinkeloe on flute, buzzing purposely at first with just the skeletal drums backing her. Slowly the bass and soprano sax enters, the spirit growing in levels of inventiveness and intensity. “The Snake” has a somewhat funky groove and sly sax from Ms. Vinkeloe, I like the way Biggi bends those notes inside-out, eventually the soprano comes in, both saxes weaving as the vibe calms down to a soft simmer. Both saxes work together, bending their notes around one another, playing long lines and finishing each others sentences. What makes this disc so good is the way everything unfolds, everyone listens and gets their chance to stretch out without stepping on one another. Sometimes the rhythm teams lays out so that the two reeds can play just by themselves as one. The quartet often sounds like they are having fun, spontaneously creating a web which connects all four members. One of the best improv dates I’ve heard recently!
- Bruce Lee Gallanter, DMG
En jazzmusik som är lyrisk, bred, rytmiskt intensiv men utan taggar. En tät sammanhållning, där musikerna stöttar varandra, står nära. Annika Törnqvists bas är så närvarande, vänder och vrider sig. Hon skapar små förskjutningar, som liksom förklarar musiken. Om jag börjar lyssna underifrån, i basen, skjuter alla stämmorna fart härifrån. Påpiskade av Anders Kjellbergs ivriga trummor, som rör upp, rör runt. I botten finns alltså starka rörelser, som aldrig sviktar. Och så är det då blåsarna som är försångare. Jag hör två skilda blåsarkulturer lägga sig tätt intill varandra. Thomas Gustafssons mjuka, sugande, långlinjiga spel som rör sig rakt ut, liksom utan mål, det får ge sig så småningom, han litar på sina kamrater, som tar emot på slutet.
Jag söker ord för Biggi Vinkeloes lågmälda framtoning. Förr, jag minns hur hon envist, nästan pauslöst blåste, förtätade och sökte nyanser i ett läge i mellantempo. Hon böjde, vred. Och jag är säker hon sökte en inre bild. Här kommer hon med lika skulpturala insatser på flöjt och altsax. Hon vågar igen: jubla utan tanke på att vara originell, fylla ut med skönhet utan att tvivla.
Det finns passager där bas och trummor skapar rörelse, färg, rytm och Gustafsson liksom broderar vackra mönster. Det gnistrar. Men så lägger sig Vinkeloe över eller utanför de andra med korta och långa andetag – som om hon ville visa något annat, vad vet jag – molnen, himlen. Spel på tvärs, men de enas att inte vara överens. Lugnt underfundigt spänner blåsarna upp en skimrande väv av olika temperament. Som närapå brister utan bas och trummor. Alla låtarna bygger på sådana små skillnader. För detta är ingen de stora gesternas musik; mer då musik där allt prövats förut, men ändå spelas som om allt hade glömts. Det finns innerlighet i varje tecknad linje och skimmer i varje klang. Till ett vibrerande komp. Och blåsardrömmar.
-Thomas Millroth Orkesterjournalen
contakt
Annika Törnqvist
annika@gac.se
+46(0)704 241188
High res. Picture
Foto G Henningsson
- AMAZONAS.jpg 13.1 MB
AMAZONAS
"Above your head"
Sarah Riedel - vocals
Anders Kjellberg - drums
Annika Törnqvist - bass
Thomas Gustafsson - saxophone
Order your CD HERE
Om Above your head:
"Äventyrlig jazz. Detta är gruppen Amazonas andra album. Bandet består av Thomas Gustafsson, saxofon, Annika Törnqvist, elbas, Anders Kjellberg, trummor, och Sarah Riedel på sång. All musik och alla texter är kollektiva skapelser.Sarah Riedel utnyttjar varje stavelse och vokal i texterna. Hon kan rytmiskt glida på tonerna och ibland nästan bara försynt andas ut orden, som i Climb with me. Musiken är helt deras egen, här finns element från jazz, europeisk konstmusik och andra epoker i musikhistorien som man stött på. De fyra musikerna använder varandra som bollplank under skapandet. Musiken känns både fri och noga planerad i en spännande mix. Anders Kjellberg spelar nyanserat över hela trumsetet. Thomas Gustafsson är en mästerlig saxofonist med en teknik som aldrig missbrukas. Hör hans sjungande sopransax i Return to our favourite story. En skiva som öppnar upp vida horisonter och som inte låter som något annat . Ett äventyr."
Torsten Eckermann - LIRA
Till sitt tredje album har gruppen Amazonas bytt från en numera välkänd sångerska, Sarah Riedel, till en för mig helt okänd sångerska, Karin Verbaan. Eller titeln bör kanske hellre vara vokalist eller det ännu vidare begreppet röst. För hon nynnar sig in i mitt hjärta, får mig att småle och skratta.
Just nynnar: Karin Verbaan är både sångerska och en vokal instrumentalist. Hon spelar med rösten, sjunger ordlösa tonslingor i duett med Thomas Gustafssons saxofon, ibland unisont men oftast spelar/sjunger tonerna med eller mot varann. Fint och vackert, någon gång bräker och spräcker saxofonen eller promenerar iväg med tonerna.
Så plötsligt kan Karin Verbaan sjunga – ropa – tjoa – till spontant och lekfullt, börja tjattra och tralla. Ur tonerna växer ord = sånger, som ibland sjungs på engelska men hellre på svenska. Det låter som om hon inte pratar men sjunger
för sig själv. Lekfullheten och humorn antyds redan i sångtitlarna, som Jag tänker inte säga nåt, Ytterst lite frihet och Fågelsången låter illa.
Hur mycket och vad är improviserat? Omöjligt att höra. Hur förbestämda är melodierna? Också svårt att veta. Melodierna låter så preliminära att det ska bli kul att höra Amazonas på scen, för det måste jag göra, och jämföra. Orden plus musiken ger känslan av en poesi- och jazzperformance.
Karin Verbaans röstekvilibrism är så häpnadsväckande att det dröjer några spelningar, ursäkta, innan jag också börjar lyssna på rytmsektionen: Annika Törnqvists bubblande – ja, kikskrattande – elbas och Anders Kjellbergs, låt säga, dansanta marschrytmer. De bubblar nästan funkigt tajt ihop – intensivt men inte tufft, rytmiskt men ändå stilla.
-Bengt Eriksson
LIRA