ENOK
Electric No Ordinary Kitchen
Scandinavian Sounds of Music
Art is unstoppable, no matter what - maybe that’s why music has to pave its future path, sometimes predictable, sometimes not... the energy of creativity is a strong force that asks questions and seems to be a vital ingredient in all conversation, a total expansion of all artistic ideas and dreams.
ENOK "insistent expansion"
Göran Klinghagen Guitar
Thomas Gustafsson Saxophone
Anders Kjellberg Drums
SPOTIFY
You Tube
Recording & Mix 2017 Studio SODA by TG
ENOK 2000 released 2015 HOOB RECORDS
Listen: SPOTIFY
Recording & Mix 2015 Studio SODA by TG
På denna CD/vinyl produktion utforskar
Thomas Gustafsson , Fabian Kallerdahl, Göran Klinghagen, Anders Kjellberg
de fria ytorna av idéer som går att finna i deras nutidsinspirerade musik.
Formade som en rektangel tar de sig an musiken - Klinghagens gitarr och Kallerdahls keyboard skapar nästan Reich - liknande minimalism, Gustafssons sopransax möter detta; ibland fåordigt och med avvägd distans till skapade harmonier. Detta i samklang med bandets motor, Kjellberg, som i bakgrunden limmar ihop det hela och bidrar med den energi och groove som all musik behöver.
ENOK 2000
Sopransaxofonen är ett dubbeltydigt instrument som ofta rör sig fritt, lättar upp, vidgar och skapar utrymme men kan också genom sin – ibland skenbart – skira ton bli intensivt pockande, skära igenom harmoniska flöden och skapa stark och oförutsägbar dynamik. Wayne Shorter är en mästare på det senare, och det är just Shorter jag kommer att tänka på när jag hör Thomas Gustafsson på gruppen ENOK:s platta 2000. För det finns mycket av tidiga Weather Report att relatera till i ENOK:s spelupplägg, samtidigt som utfallen är annorlunda.
Inledande Cesium är ett sådant där kristallklart och friskt stycke, där Gustafssons sopransax lätt och lyriskt snurrar runt i kompositionen för att gradvis förena sig med Göran Klinghagens expressiva gitarr, rytmiskt understödda av Fabian Kallerdahls elpiano och Anders Kjellbergs drivande trummor.
Den snabbaO.M har en likartat upplägg, men här är det Kallerdahl som står för merparten av expressiviteten. Sjöfågeln är ett lamenterande stycke där Kjellbergs cymbalspel skapar ett förrädiskt lugn samtidigt som Gustafsson sopransax rör sig över stora ytor och slutet är en öppen fråga.
Circle är ett arytmiskt stycke med mycket inbyggd friktion som gruppen attackerar från flera håll, likaså Scan har en trögrörlighet som är utmanande. Och det är just kontrasterna i materialet, allt egen komponerat som gör skivan till en välprofilerad angelägenhet som ger utdelning på flera plan.
Ulf Thelander
Orkester Journalen
"Slimmat samspel, angenäma klanger och kreativt solospel"
Enok 2000
En ny grupp från Göteborg, döpts till Enok. Har tittat litet i uppslagsverk om namnet. Enok är en skandinavisk form av Enoch som kommer från hebreiska namnet Chanokh eller Hanokh, vilket betyder ”tillägnad”. Namnet är gammalt och nämns i bibeln på två personer som levde före syndafloden. Jodå, gruppen musiker har också de lång erfarenhet inom jazzmusiken och är således långt ifrån några nya namn inom jazzmusiken. Här finns nämligen Thomas Gustafsson sopransaxofon, Göran Klinghagen gitarr och Anders Kjellberg trummor. Alla välkända namn vid det här laget inom jazzmusiken således. Den yngste i kvartetten, Fabian Kallerdahl har också han låtit tala om sig för skickligt spel under det senaste årtiondet.
Musiken beskrivs i releaseblad associera till sägnen om slaget vid Galvsjön med två 1600-tals skepp. De väljer att lita till magin och mystiken som väcker känslor. Visst, magin och mystiken finns i Enok´s musik men medverkande må ursäkta för jag som lyssnare finner inte ett endaste dugg av nämnda sägen. För mig är det nutida jazzmusik med förankring tillbaka mot sjuttiotalet förmedlat genom skickligt spelade instrument.
Det är nyskapande musik, sprungen ur nuet när tangenten och strängen anslås, stockarnas dans över trumman och när röret i saxofonen sätts i vibration, all den här musiken skapas. Melodiskt vacker med fast förankrad grund som stundtals tar flyktiga turer på lätta vingar runt grundtemat.
Det är musik skapad i nuet uppfattar jag det jag hör. Från det så attraktivt eggande förstaspåret Cesium där Thomas Gustafssons sopran, Göran Klinghagens gitarr och Fabian Kallerdahls klaviaturer jublar till virvlande trummspel från Anders Kjellberg hela låten genom. Det är helheten, det tätt slimmade samspelet, fylld av angenäma klanger som sitter där nära nog perfekt som är Enok´s styrka även om det också bjuds kreativt mycket bra solospel. Som i O.M, där Klinghagen, Kallerdahl och Gustafssons instrument glöder, understödda av Kjellbergs så aktivt spelade trummor. Och så är det i samtliga nio spår. Den bluesfyllda Scan och den visionära mjukt vackra Sjöfågeln och Roxy, spelad i balladtempo, har alla samma innebörd som mer tempostarka Circle och rytmiska titellåt 2000.
Dynamisk jazz i tiden som engagerar.
Thord Ehnberg DIG-JAZZ
"Musiken er 60’ernes og 70’ernes jazzrock ført op i nutiden. Tre veteraner fra jazzscenen i Göteborg er gået sammen med den yngre Fabian Kallerdahl på keyboards. Sammen har de lavet et velklingende album der på den ene side lyder af noget der blev lavet for fyrre år siden og samtidigt har et nutidigt udtryk. Det er meget gennemført og fremstår langt fra gammeldags eller støvet. Har man en svaghed for elektriske Miles eller tidlig Weather Report går man ikke forkert. Det er tydeligt at specielt Kallerdahl har samlet nogle idéer hos keyboardfolket som Miles omgav sig med. Han er så heller ikke den første i verden der har fundet inspiration hos Keith, Chick eller Herbie.
Thomas Gustafsson på sopransaxofon har drukket fra den samme kilde som Dave Liebman. Trommeslageren Anders Kjellberg er ikke bange for at syre i gennem med et loose groove. Guitaristen Göran Klinghagen trækker rockguitaren ind i jazzen. Han er en guitarist der kan blande effektpedalernes muligheder med nogle skarpe licks. Enok er et projekt som kun kan ske i Sverige, hvor man ikke er angst for tæt samvær med lyden af 70’erne i nutiden. Det er fuldstændigt utænkeligt at et sådant projekt ville have set dagens lyd eller lys i Danmark.
Albummet udkommer på 2 LP’er i gatefold. Gudskelov har man ikke forsøgt at lave et cover der ligner et jazzrock album fra 70’erne. Man har holdt fast i hvor man kommer fra. Så i stedet er det et billede fra Galvsjön, der ligger nord for Bollnäs i Sverige. Her siger legenden at der i 1890 blev udkæmpet et slag mellem to krigsskibe fra 1600 tallet fra henholdsvis den spanske armada og den engelske flåde. Der er flere der siger at det ikke er sandt, men det har været muligt at få det bekræftet."
Skrevet af Niels Overgård Jazznyt
ENOK CD 2006